Bedrijfsfotografie in Rosmalen KiesZon
Deze keer mocht ik bedrijfsfotografie in Rosmalen verzorgen bij KiesZon. Ze hadden al een mooie bedrijfsvideo die een goed beeld geeft van het bedrijf, maar nog geen geschikte foto’s. Aan de slag dus!
De foto’s worden uiteindelijk op de website geplaatst en gebruikt in diverse media uitingen. Zowel offline als online. Het doel van de foto’s is om een goede indruk te geven van wat er binnen de muren van het bedrijf gebeurd, welke mensen er werken en om de unique selling points van het bedrijf weer te geven.
Voorbereidingen bedrijfsfotografie
Hoe beter de voorbereidingen zijn, hoe meer foto’s we kunnen maken in een korte tijd. Ik vraag vooraf altijd om de bureaus op te ruimen. Natuurlijk mag er gewerkt worden, maar veel losse papieren verspreid over de tafel oogt rommelig.
Voor KiesZon was niets te gek. Ze hadden een goede voorbereiding getroffen en alles wat ik vroeg werd uitgevoerd. Deze kleine details zijn belangrijk want ik wil graag goede foto’s leveren. De sfeer van het bedrijf moet goed worden neergezet, maar een prullenbak op de achtergrond is natuurlijk geen gezicht. Dat voegt niets toe en maakt de foto veel te druk. Die zetten we dan ook graag even aan de kant. Dit geldt ook fotolijstjes van kinderen. Normaal gesproken staan ze wel in de ruimte, maar voor de foto’s voor op de website is dit niet geschikt.
Bedrijfsfoto’s vanaf een ander perspectief
Vooraf vraag ik aan de contactpersoon om een lijstje te maken van de foto’s die gemaakt moeten worden. Zo vergeten we niets. Bij KiesZon was dit heel uiteenlopend. Om een impressie te krijgen van het bedrijf maakte ik foto’s van vergaderingen, maar ook van de voetbaltafel tijdens de lunch. Veel verschillende foto’s dus! Daarbij klim ik zo nu en dan op een tafel of bureau, om zo vanuit een andere hoek de perfecte foto te maken.
Groepsfoto personeel
Om een indruk te krijgen van het team, maak ik vaak ook een groepsfoto. In dit geval paste het allemaal precies in de hal. Het licht was mooi en het logo komt zo mooi in beeld.
Voorafgaand kijk ik altijd eerst goed naar de mogelijkheden binnen de gevraagde ruimte. Wanneer ik zelf een goed beeld heb, laat ik iedereen komen. Zo kan de foto snel gemaakt worden en hoeft niemand lang te wachten.
Allemaal statisch op een rij vind ik niet mooi, dus heb ik iedereen verdeeld over de ruimte. Zo vormt het een mooi geheel.
Waar ik rekening mee houd bij bedrijfsfotografie
Inmiddels heb ik een eigen werkwijze gecreëerd. Elke situatie is anders, maar ik maak de bedrijfsfoto’s in echte werksituaties. Zo staan mensen er minder geposeerd op. Ik vraag vooraf toestemming of ik een foto mag maken. Bovendien let ik op dat er niet steeds dezelfde mensen op de foto staan. Tijdens de fotoshoot laat ik de klant zien wat ik heb gemaakt, zodat ik weet wat een klant wel of niet mooi vindt. De foto’s stuur ik daarna digitaal toe, zodat de klant in alle rust kan bekijken welke hij/zij het mooiste vindt. De gekozen foto’s worden bewerkt en aan de klant verzonden, zodat ze direct online kunnen.
Bedrijfsfoto’s pand
Ook de buitenkant is belangrijk om in beeld te brengen. Vaak staat er op de website van een bedrijf een foto van het pand. Je hebt tijdens het schieten van de foto te maken met geparkeerde vervoersmiddelen die je niet op de foto wilt, de stand van de zon en natuurlijk de juiste hoek. Zo is het fotograferen van een gebouw soms best een uitdaging. Zeker als het bedrijf KiesZon heet en de zon niet schijnt. Gelukkig kwam deze alsnog achter zijn wolk vandaan!